کد مطلب:303665 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

مراسم تدفین شبانه حضرت زهرا
علی علیه السلام پیكر مطهر بانوی مظلومه اش را طبق وصیتش زیر پیراهن غسل داد با آن كه خود به اهل خانه اش فرموده بود برای عمل كردن به سفارش بانویش آهسته سخن بگویند و گریه بلند بلند نكنند مبادا همسایه ها مطلع شوند. اسماء بر پیكر مطهر آن بانوی رنجدیده آب می ریخت و مولای متقیان می شست ناگهان دیدند كه مولا تكیه به دیوار داده های های گریه می كند و نتوانست خویشتن داری كند وقتی پرسیدند یا امیرالمؤمنین چرا بی تاب شده ای؟ فرمود: از حیاء این بانو اشك می ریزم چطور در این مدت بعد از حادثه تازیانه خوردن این همه درد و صدمه را از من مخفی داشته و اكنون كه دستم به بازوی ورم كرده اش رسید دانستم كه چه بر سر این بانو آمده است نتوانستم خویشتن را نگهدارم كه بی اختیار گریستم [1] .


هر قهرمان مدال خودش را نشان دهد

زهرا مدال خود به علی هم نشان نداد


آری پیكر مطهر حضرت زهرا علیهاسلام را غسل داد و كفن كرد و تنها خودش و دوفرزندش حسن و حسین علیهماسلام و عمار و مقداد و عقیل و زبیر و ابوذرغفاری و سلمان فارسی، یُریده و عباس بن عبدالمطلب و ابن مسعود وتنی چند از بنی هاشم بر پیكر مطهر آن بانو نماز خواندند

علی علیه السلام سپس آن پیكر نورانی را به خاك سپرد و در كنار قبر آن بانوی پهلو شكسته نشست و خطاب به قبر آن بانو فرمود: یا ارض استودعتك و دیعتی، هذه بنت رسول الله فنودی منها یا علی انا ارفق بها منك فارجع ولا تهتم [2] .

ای زمین امانتم را به تو می سپارم این دختر رسول خداست، ناگاه شنید كسی می گوید یا علی من از تو نسبت به بانویت مهربان ترم به سوی منزل بازگرد و غصه مخور. امیرالمؤمنین علیه السلام در حین خاك سپاری حضرت زهراعلیهاسلام كلماتی دارد كه سزاوار است در اینجا آورده شود.


[1] فاطمةالزهراء سيده نساءالعالمين/ 450.

[2] ناسخ، ج 232/1.